
At oversætte humanistisk viden til forretningsværdi
Human Impact er et projekt under Københavns Universitet, der tilfører humanistisk viden til danske virksomheder og viser, hvordan indsigt i kultur, adfærd og hverdagsliv kan være en drivkraft for innovation. Udfordringen var, at humanistisk viden ofte er kompleks og svær at få øje på i en forretningskontekst. Vores opgave var derfor at synliggøre det usynlige og konkretisere den værdi, humanister bringer til virksomhederne.
Fortællinger, der gør værdien af indsigt konkret
Gennem en målrettet filmrække har vi identificeret og portrætteret nøglepersoner i virksomheder, hvor humanistisk viden har gjort en mærkbar forskel. Vi har besøgt alt fra MedTech-virksomheder til globale producenter af overlevelsesudstyr og dokumenteret, hvordan humanistisk indsigt i brugere og kunder har ført til nye produkter, forbedrede løsninger og målbare resultater. Ved at komme helt tæt på virksomhederne, deres teknologier og innovationsprocesser har vi gjort en ofte usynlig viden konkret, nærværende og relevant.
"I projektet HumanImpact på Københavns Universitet har vi flere gange arbejdet sammen med FELT, hvor de har lavet videoer, som dokumenterer resultater fra humanistiske forskeres samarbejder med erhvervslivet. De er enormt professionelle og har en sublim evne til at skabe et roligt og trygt rum for dem, der står foran kameraet. Det kan mærkes at de har rødder i antropologien, da de er meget bevidste om at tilpasse sig de mennesker de står overfor og den kontekst de er en del af. De er dygtige til at omsætte komplekse problemstillinger til visuelt tiltalende og let forståelige fortællinger, uden at det går ud over fagligheden."